ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
20 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025

Xρήστος Χαρπαντίδης: «Ώρα η Ευρώπη να ανοίξει τα μάτια της για το παράνομο εμπόριο τσιγάρων και το οργανωμένο έγκλημα»

Ο Senior Vice President External Affairs της Philip Morris International απαντά στη HuffPost με αφορμή Έκθεση της KPMG για ιλιγγιώδη αύξηση στο εμπόριο παράνομων τσιγάρων το 2024.

Χρήστος Χαρπαντίδης, Senior Vice President External Affairs Philip Morris Ιnternational

Χρήστος Χαρπαντίδης, Senior Vice President External Affairs Philip Morris Ιnternational

Συνέντευξη: Aντώνης Φουρλής για Ηuffingtonpost.gr (αναδημοσίευση

Αν αναρωτιόμαστε πόσο σοβαρό πρόβλημα είναι το λαθρεμπόριο τσιγάρων στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, αρκεί μία ματιά στην ετήσια Έκθεση της KPMG, που παρουσιάστηκε πριν από μερικά 24ωρα στις Βρυξέλλες, με τον Senior Vice President External Affairs της Philip Morris International, Χρήστο Χαρπαντίδη, να επισημαίνει την πρόοδο που σημειώνει η Ελλάδα - την ώρα που η διακίνηση παράνομων τσιγάρων καλπάζει σε αναπτυγμένες χώρες της Ε.Ε..

Ωστόσο, η απόσταση που καλείται να διανύσει η χώρα μας παραμένει μεγάλη:

1 στα 6 τσιγάρα που καταναλώθηκαν στην Ελλάδα το 2024 ήταν παράνομο - με ό,τι σημαίνει αυτό για τις ουσίες που περιέχει και για την υγεία του καπνιστή.

- η Ελλάδα έχασε το 2024 σε φορολογικά έσοδα 438 εκατομμύρια ευρώ λόγω των παράνομων τσιγάρων. Το 2023 έχασε άλλα 624 εκατομμύρια. Πάνω από 1 δισεκ. μέσα σε δύο χρόνια, που σίγουρα δεν μας περισσεύουν.

1 στα 10 τσιγάρα που καταναλώθηκαν συνολικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2024 ήταν παράνομο(!), που μεταφράζεται σε απώλεια 14,9 δισεκατομμυρίων ευρώ από τα ευρωπαϊκά ταμεία.

 

Η Έκθεση για τα παράνομα τσιγάρα (KPMG Report 2024) αναδεικνύει τον επείγοντα χαρακτήρα μίας συζήτησης που ελάχιστα διεξάγεται στην Ευρώπη: το οργανωμένο έγκλημα οργιάζει και, αν δεν αναλάβουν οι κυβερνήσεις δράση εδώ και τώρα, σύντομα θα βρεθούμε αντιμέτωποι με ένα πρόβλημα που θα έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο.

 

Παρουσιάζοντας την έκθεση της KPMG, χαρακτηρίσατε το λαθρεμπόριο τσιγάρων και καπνού ως κάτι περισσότερο από πρόβλημα φοροδιαφυγής. Είναι, είπατε, και πρόβλημα ασφάλειας και πρόβλημα δημόσιας υγείας. Γιατί;

Οι δύο γνωστές όψεις του προβλήματος είναι η οικονομία αλλά και η προστασία της δημόσιας υγείας, καθώς τα προϊόντα του παράνομου εμπορίου δεν ελέγχονται από κανέναν και η πράξη έχει δείξει ότι πολλές φορές περιέχουν ουσίες που δεν είναι καν καπνός. Υπάρχουν αναλύσεις που δείχνουν ότι μπορεί να είναι προϊόντα ιδιαίτερα χαμηλής ποιότητας, ή και επικίνδυνα για τον καπνιστή. Άρα αυτός που τα χρησιμοποιεί, καπνίζει κάτι που δεν έχει ελέγξει κανένας.

Όμως υπάρχει και ένα κομμάτι που δεν έχει συζητηθεί ευρέως και έχει σχέση με την ασφάλεια. Αυτή η Έκθεση (KPMG report) δημοσιοποιείται εδώ και 19 χρόνια και κάθε χρονιά κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Όμως φαίνεται ότι δεν υπάρχει επαρκής κατανόηση του προβλήματος από τις πολιτικές ηγεσίες, παρά το γεγονός ότι η Europol επισημαίνει διαρκώς τη σύνδεση των δικτύων που κάνουν λαθρεμπόριο τσιγάρων με τις εγκληματικές οργανώσεις που διακινούν όπλα ή κάνουν εμπορία ανθρώπων (human trafficking) ή διακινούν ναρκωτικά.

Πρόκειται για απώλεια κρατικών εσόδων της τάξης των 15 δισεκατομμυρίων ευρώ. Τα περισσότερα από αυτά τα χρήματα τροφοδοτούν άλλες εγκληματικές δραστηριότητες. Η αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης αφενός αφορά τους ελέγχους στα σύνορα κάθε χώρας, αφετέρου όμως σχετίζεται και με την εγκληματικότητα στην καθημερινότητα του πολίτη – ξεκινώντας από τους μικροεμπόρους, όσους ασκούν παραεμπόριο στους δρόμους και καταλήγοντας στο πώς αντιμετωπίζονται όσοι συλλαμβάνονται για μικρής τάξης λαθρεμπόριο. Όμως, έχει σημασία και το ποιες ποινές ισχύουν ή επιβάλλονται σε εκείνους που διακινούν μεγαλύτερες ποσότητες.

Λέτε, δηλαδή, ότι τα κέρδη που αποκομίζει κάποιος από το λαθρεμπόριο τσιγάρων δεν ανατροφοδοτούν απλώς τη συγκεκριμένη παράνομη δραστηριότητα - δεν προορίζονται μόνο για να αγοράζονται ή να παράγονται εκ νέου παράνομα λαθραία τσιγάρα.

Τροφοδοτούν και άλλες εγκληματικές δραστηριότητες - και αυτό αποδεικνύεται από τα στοιχεία της Europol, ανάλογα με το δίκτυο και με τη χώρα. Άρα είναι καθοριστικό, να δούμε τον τρόπο με τον οποίο διαχειριζόμαστε αυτό το έγκλημα σε επίπεδο ευρωπαϊκών χωρών είτε πρόκειται για μικρο-εγκληματικότητα είτε για οργανωμένα δίκτυα.

Έχει να κάνει με τις ποινές και με την απόδοση της Δικαιοσύνης. Στην Ευρώπη μέσα στο 2024 καταναλώθηκαν 52,2 δισεκατομμύρια παράνομα τσιγάρα, εκ των οποίων τα 38,9 δισεκατομμύρια καταναλώθηκαν στις 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στην Ελλάδα μέσα στην ίδια χρονιά, καταναλώθηκαν 2,5 δισεκατομμύρια παράνομα τσιγάρα. Αυτό σημαίνει ότι 1 στα 6 τσιγάρα που άναψαν οι καπνιστές στην Ελλάδα το 2024 ήταν παράνομο προϊόν.

Βρυξέλλες, 11 Ιουνίου 2025 - Παρουσίαση της ετήσιας Εκθεσης (KPMG Report) για το εμπόριο παράνομων τσιγάρων στην ΕΕ το 2024

Βρυξέλλες, 11 Ιουνίου 2025 - Παρουσίαση της ετήσιας Εκθεσης (KPMG Report) για το εμπόριο παράνομων τσιγάρων στην ΕΕ το 2024

Από τα data της έρευνας που παρουσίασε η KPMG διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν χώρες όπου το πρόβλημα περιορίζεται ενώ σε άλλες χώρες το πρόβλημα διογκώνεται. Λογικά, περιμένει κάποιος να δει στην πλευρά των χωρών όπου διογκώνεται το πρόβλημα τις λιγότερο αναπτυγμένες χώρες, αλλά δεν συμβαίνει αυτό. Πού το αποδίδετε;

Είναι θέμα προτεραιότητας. Αν δηλαδή το κράτος και οι κυβερνήσεις δίνουν προτεραιότητα στο να λύσουν το πρόβλημα και αν χρησιμοποιούν το σωστό μείγμα πολιτικών.

Έτσι προκύπτει αυτό το παράδοξο: ο Νότος και οι ανατολικές χώρες της Ευρώπης να τα πηγαίνουν πολύ καλύτερα από τις θεωρητικά πιο αναπτυγμένες χώρες, όπως είναι η Γαλλία, η Ολλανδία και το Βέλγιο. Γιατί το μείγμα των πολιτικών είναι σωστότερο και οι αρχές δείχνουν τη δέουσα προσοχή.

Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ιταλία, που έχει περιορίσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα το παράνομο εμπόριο και ταυτόχρονα αυξάνει με αυτό τον τρόπο τα έσοδά της από τη φορολογία.

Αναγνωρίζει την ανάγκη να λειτουργεί ομαλά και σε πλαίσιο νομιμότητας, αντιλαμβανόμενη ότι πίσω από τη συγκεκριμένη βιομηχανία λειτουργεί και παράγει ένας ευρύς τομέας, ο οποίος συνδέεται με αγροτική παραγωγή, με τεχνολογία και παραγωγή προϊόντων σε εργοστάσια και με το λιανεμπόριο. Υπάρχει δηλαδή μία προστιθέμενη αξία που στην Ιταλία φροντίζουν να προστατέψουν. Επιπλέον, μέσω αυτής της αλυσίδας χρηματοδοτείται η καινοτομία και η ανάπτυξη.

Η αποτελεσματική εφαρμογή των μέτρων κατά του λαθρεμπορίου τσιγάρων προσφέρει ταυτόχρονα ασφάλεια και έλεγχο στα σύνορα της χώρας. Η Ιταλία, όπως και η Ελλάδα, έχει να διαχειριστεί μία μεγάλη ακτογραμμή, όμως κατόρθωσε να περιορίσει το λαθρεμπόριο τσιγάρων κάτω από το 2% της κατανάλωσης. Αυτό σημαίνει ότι εισπράττει αυξημένους φόρους από το νόμιμο προϊόν.

Αυτή η αύξηση εσόδων στηρίξει την οικονομία, βγάζει χρήματα που είναι απαραίτητα στο κράτος και διασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.

Η γεωγραφία παρ′ όλα αυτά, παίζει ή δεν παίζει ρόλο; Διαβάζω και πάλι τα στοιχεία της KPMG και βλέπω ότι στην Ευρώπη το κοντραμπάντο - η παράνομη εισαγωγή από θαλάσσης - είναι περιορισμένη. Στην Ελλάδα;

Στην Ελλάδα σαφώς είναι πιο εύκολο να γίνει κοντραμπάντο, επειδή έχουμε μεγάλη ακτογραμμή. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι αδύνατο να το αντιμετωπίσουμε. Μια από τις βασικότερες παραμέτρους του προβλήματος, είναι ότι όταν ”ανοίξουν οι πόρτες” είναι πολύ δύσκολο να κλείσουν.

Στη χώρα μας άνοιξαν την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Το πρόβλημα αυξήθηκε και τώρα είναι πάρα πολύ δύσκολο να ανασχεθεί, όμως η Ελληνική Πολιτεία μπορεί να εξουδετερώσει αυτές τις εγκληματικές οργανώσεις, να εξουδετερώσει αυτή την παράνομη αγορά. Στην Ιταλία το πέτυχαν.

Βλέπουμε την Ελλάδα στην πρώτη εξάδα, μεταξύ των “προβληματικών” χωρών, με το ποσοστό των παράνομων τσιγάρων να εκτιμάται στο 17,5% της συνολικής κατανάλωσης τσιγάρων. Ωστόσο, είναι μειωμένο κατά 6,2 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2023 (23,7%). Αυτό σημαίνει ότι αλλάζει κάτι στην Ελλάδα;

Στη χώρα μας καταγράφεται μέσω του KPMG Report μία σημαντική βελτίωση σε ένα πρόβλημα που ήταν πραγματικά μεγάλο.

Το να διαπιστώνουμε ότι το 23% της συνολικής αγοράς τσιγάρων λειτουργεί στην παρανομία, είναι μεγάλο πρόβλημα για την Ελλάδα. Και είναι έτσι για αρκετά χρόνια, με ορισμένες αυξομοιώσεις, αλλά πάντα πάνω από 20%. Φέτος, για πρώτη φορά, βλέπουμε να έχει πέσει στο 17%, που και πάλι είναι υψηλό ποσοστό. Είμαστε η 4η-5η χώρα στην Ευρώπη και σε απόλυτους αριθμούς είναι μεγάλο ποσοστό αυτό. Όμως, η σημαντική υποχώρηση στο ποσοστό μας δείχνει ότι υπάρχει τρόπος να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

Άρα σίγουρα έχει γίνει μεγάλη πρόοδος στο κομμάτι της αντιμετώπισης των εγκληματικών οργανώσεων. Υπάρχουν εργοστάσια τα οποία έχουν εντοπιστεί και μεγάλες ποσότητες λαθραίων τσιγάρων οι οποίες έχουν καταστραφεί.

Είναι ένα σύνθετο πρόβλημα και δεν δηλώνω σε καμία περίπτωση ότι είμαι ο πλέον ειδικός για να προτείνω λύσεις. Όμως, όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι η αρμονική συνεργασία μεταξύ των ελεγκτικών μηχανισμών, των διωκτικών Αρχών και των αρμόδιων φορέων για την πάταξη του παράνομου εμπορίου αποτελεί βασική προϋπόθεση. Όπως και η εφαρμογή των νόμων χωρίς ”εκπτώσεις”. Τα μέτρα όταν εφαρμόζονται και σε συνδυασμό με το σταθερό φορολογικό περιβάλλον, ενισχύουν τις Αρχές που προστατεύουν την αγορά.

Επιπλέον, πιστεύω ότι τα θερμαινόμενα προϊόντα νέας τεχνολογίας έχουν βοηθήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό. Πρώτον, γιατί είναι μια εξαιρετική εναλλακτική, σαφώς καλύτερη από τα τσιγάρα και δεύτερον επειδή σταδιακά εκπαιδεύουν τον καταναλωτή σχετικά με το πρόβλημα του τσιγάρου. Αρχίζουν να αντιλαμβάνονται καλύτερα τι προκαλεί ένα τσιγάρο, τι μπορεί να προκαλέσουν τα παράνομα τσιγάρα και ποια είναι η διαφορά που κάνουν οι καινούριες κατηγορίες προϊόντων. Το όλο σύστημα φαίνεται να δουλεύει σωστότερα. Ελπίζω του χρόνου τέτοιο καιρό να έχουμε ακόμα καλύτερο αποτελέσματα.

Όταν δεν έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα σημαίνει ότι δεν μπορούμε, ή ότι δεν θέλουμε;

Σημαίνει, κυρίως, ότι δεν θέλουμε. Αφού βλέπουμε ότι άλλες χώρες κρατούν χαμηλά ή μειώνουν σταθερά το παράνομο εμπόριο τσιγάρων. Ακόμα και η Πολωνία που έχει και σύνορα με την Ουκρανία, ευρισκόμενη σε πολύ ”δύσκολη” περιοχή. Η Ρουμανία, που δείχνει επίσης ευαισθησία, το κρατάει σε χαμηλά επίπεδα, της τάξης του 3-4%.

Στη χώρα μας, γνωρίζουμε εάν αυτή τη στιγμή παράγονται κάπου παράνομα τσιγάρα;

Η εμπειρία λέει ναι, παράγονται. Γιατί οι Αρχές συνεχώς αναζητούν και εντοπίζουν παράνομα εργοστάσια. Και μέσα στο 2025 ήδη βρέθηκε ένα τέτοιο παράνομο εργοστάσιο, ενώ εξαρθρώθηκε ολόκληρο κύκλωμα λαθρεμπορίας πίσω από αυτή την υπόθεση.

Υπάρχει λαθρεμπόριο και στα θερμαινόμενα, όπως διαπιστώνουμε από την Έκθεση της KPMG. Αποτελεί απειλή για την κατηγορία; 

Πράγματι, στη φετινή Έκθεση βλέπουμε πρώτη φορά να καταγράφεται σε ένα χαμηλό ποσοστό της τάξης του 0,9% της συνολικής κατανάλωσης θερμαινόμενων προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το συμπέρασμα βέβαια παραμένει το ίδιο: όταν τα κανάλια διακίνησης ανοίξουν υπάρχει σοβαρός κίνδυνος λαθρεμπορίου, γιατί τα δίκτυα του οργανωμένου εγκλήματος θα δοκιμάσουν τα πάντα. Δεν πρέπει να επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος με τις απότομες αυξήσεις φορολογίας στα τσιγάρα έδωσαν το κίνητρο στο οργανωμένο έγκλημα και η κατανάλωση παράνομων τσιγάρων εκσφενδονίστηκε από το 3% στο 24%.

Γι′ αυτό έχει τεράστια σημασία να αναλάβουμε τις ανάλογες δράσεις σήμερα και να μην περιμένουμε να μεγαλώσει το πρόβλημα.

Θα έπρεπε να υπάρχει κοινή ευρωπαϊκή πολιτική, ή ενδεχομένως κοινά όργανα, όπως σε άλλες ευρωπαϊκές υποθέσεις;

Σίγουρα θα πρέπει να μοιραζόμαστε τη γνώση και την εμπειρία, ώστε να μας βοηθά η Ευρώπη να έχουμε το σωστό μείγμα πολιτικών. Εναρμόνιση δεν έχουμε πετύχει σε πολλούς τομείς, για πάρα πολλούς λόγους. Ακόμα και στις πρίζες δεν μπορούμε να το πετύχουμε...

Ασφαλώς έχει ρόλο η Ευρώπη. Την ώρα που η Έκθεση της KPMG «φωνάζει» για τα παράνομα τσιγάρα, βρίσκεται υπό επεξεργασία μία νέα Ευρωπαϊκή Οδηγία.

Σε αυτό το πλαίσιο, πρέπει να ληφθεί υπόψιν η πραγματικότητα. Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό - επειδή τυχαίνει ο Επίτροπος να είναι Ολλανδός - να έχουμε εξαγωγή του αποτυχημένου Ολλανδικού μοντέλου σε επίπεδο Ε.Ε.. Θα πρέπει να καταγράψουμε όσα έχουν γίνει σωστά στις χώρες που παρουσιάζουν θετικά αποτελέσματα και να δούμε ποιο είναι αυτό το μείγμα πολιτικών για όλη την Ευρώπη. Δεν μπορεί σε αυτή την περίπτωση η Γαλλία και η Ολλανδία να υποδείξουν στην Ιταλία ή στην Πολωνία ή στην Ρουμανία ποιο είναι το σωστό. Ανάποδα πρέπει να γίνει, γιατί αυτές οι τρεις χώρες δείχνουν αποτέλεσμα. Θα πρέπει να επικρατήσει η κοινή λογική για το κοινό μας συμφέρον.

Διαβάστε ακόμα