ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
4 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2025

Είναι στο χέρι μας να μην είναι στο χέρι τους

Ο επικεφαλής Εταιρικών Υποθέσεων της Philip Morris Κύπρου, Γιάννης Μαστροκώστας, μιλάει για τη στρατηγική υλοποίησης της πρωτοβουλίας της Παπαστράτος για την αποτροπή πρόσβασης των ανηλίκων σε προϊόντα καπνού και νικοτίνης.

/media/rgaeh4l1/yannis-mastrocostas2.jpg?width=1000&height=700&center=0,5,0,5&mode=crop

Κείμενο από την Χαρά Αλεξανδροπούλου για την Athens Voice (αναδημοσίευση)

Ο Γιάννης Μαστροκώστας εξηγεί τον σκοπό της πρωτοβουλίας «Είναι στο χέρι μας να μην είναι στο χέρι τους» και το αποτύπωμα που επιθυμούν να αφήσουν η Παπαστράτος και η Philip Morris Κύπρου προς όφελος της κοινωνίας.

Ποιο ήταν το βασικό κίνητρο που οδήγησε την Παπαστράτος να αναλάβει την πρωτοβουλία «Είναι στο χέρι μας να μην είναι στο χέρι τους»;

Στην Παπαστράτος, εδώ και 95 χρόνια, έχουμε αποδείξει στην πράξη πως πιστεύουμε ουσιαστικά στην κοινωνική προσφορά και τη συνένωση δυνάμεων. Βασικό και μοναδικό μας κίνητρο για την υλοποίηση της πρωτοβουλίας «Είναι στο χέρι μας να μην είναι στο χέρι τους» είναι η προστασία των ανηλίκων– στόχος που θα επιτευχθεί μόνο αν τα προϊόντα καπνού και νικοτίνης μείνουν μακριά από τα χέρια τους. Πρόκειται για ένα ζήτημα κουλτούρας και ευθύνης που μας αφορά όλους και γι' αυτόν τον λόγο έχουμε συμπράξει με το υπουργείο Υγείας και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης & Τεχνητής Νοημοσύνης. Κάνουμε σημαντικά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση για μια υπεύθυνη λειτουργία της αγοράς.

Το ζήτημα της πρόσβασης των ανηλίκων σε προϊόντα καπνού και νικοτίνης παραμένει μια σύνθετη κοινωνική πρόκληση. Πώς το προσεγγίζει η Παπαστράτος και ποιοι είναι οι βασικοί πυλώνες της πρωτοβουλίας σας;

Οι πυλώνες στους οποίους βασίζεται η πρωτοβουλία μας είναι τρεις και αλληλένδετοι μεταξύ τους: Η εφαρμογή υπεύθυνων πρακτικών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, που ενισχύεται με την εκπαίδευση των περίπου 20.000 λιανοπωλητών σε όλη την Ελλάδα. Η κοινωνική ευαισθητοποίηση μέσω της καμπάνιας ενημέρωσης υπό την αιγίδα του υπουργείου Υγείας και του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης & Τεχνητής Νοημοσύνης που «έτρεξε» το προηγούμενο διάστημα, και συνεχίζουμε. Καθώς και η αξιοποίηση της τεχνολογικής καινοτομίας, με την Παπαστράτος να μοιράζεται τεχνογνωσία και να συμμετέχει στην ανάπτυξη« έξυπνων» τεχνολογικών εργαλείων για την εξακρίβωση της ενηλικότητας σε όλα τα κανάλια πώλησης, φυσικά και ψηφιακά.  

Η συμβολή του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης & Τεχνητής Νοημοσύνης είναι κομβική, έτσι ώστε όλες οι εταιρείες και η εφοδιαστική αλυσίδα να εφαρμόσουν τα εργαλεία ελέγχου ενηλικότητας που πλέον είναι διαθέσιμα από την Πολιτεία.

Γνωρίζουμε ότι για να πετύχουμε τον στόχο μας χρειάζεται προσήλωση και αποφασιστικότητα, καθώς η πρωτοβουλία αυτή είναι μέρος της μακροπρόθεσμης στρατηγικής μας για έναν κόσμο χωρίς τσιγάρο και όχι μία μεμονωμένη δράση.

Κάποιοι ίσως αναρωτιούνται γιατί η Παπαστράτος επενδύει σε μια τέτοιου είδους πρωτοβουλία, που ουσιαστικά περιορίζει μια μελλοντική βάση καταναλωτών. Ποια είναι η επιχειρηματική λογική πίσω από αυτή την επιλογή για την Παπαστράτος;

Τα προϊόντα καπνού και νικοτίνης αφορούν αποκλειστικά τους ενήλικους καπνιστές, ούτε τους πρώην καπνιστές ούτε τους μη καπνιστές και πολλώ δε μάλλον τους ανηλίκους. Αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο. Ωστόσο, εμείς μπορούμε να φτάσουμε μέχρι ένα σημείο. Έχει και η Πολιτεία τον δικό της ρόλο, ώστε να διασφαλίζει την ορθή νομοθέτηση και τον έλεγχο της αγοράς. Και ευτυχώς, σήμερα, η αυστηροποίηση των μέτρων και των ελέγχων είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με το παρελθόν. Για εμάς είναι πολύ σημαντικό αυτή η πρωτοβουλία να αφήσει πίσω της ένα ουσιαστικό αποτύπωμα για όλους. Συνεπώς είναι απολύτως αυτονόητο να λέμε όχι σε αυτούς τους «μελλοντικούς» καταναλωτές.

Πώς εισέπραξαν οι λιανοπωλητές την ανάγκη αυστηροποίησης των πρακτικών ελέγχου της ηλικίας; Υπήρξαν αντιστάσεις ή επικράτησε μια θετική διάθεση για συνεργασία;

Καμία πρωτοβουλία δεν μπορεί να υλοποιηθεί αν δεν υπάρχει η θετική διάθεση και η συνεργασία με τους λιανοπωλητές -καθώς αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της αλυσίδας- οι οποίοι στηρίζουν την πρωτοβουλία. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο «τρέξαμε» μια πολύ στοχευμένη έρευνα με την εταιρεία ερευνών MRB, η οποία ανέδειξε πως το 98%των ερωτηθέντων λιανοπωλητών αντιλαμβάνεται πόσο σημαντικό είναι να αποτραπεί η πρόσβαση των ανηλίκων στα προϊόντα καπνού και νικοτίνης.

Με δεδομένο ότι η συνεργασία κράτους και βιομηχανίας φαίνεται πλέον πιο συντονισμένη, εκτιμάτε ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες έτσι ώστε ο κόσμος να δεχθεί νέες, πιο αυστηρές και τεχνολογικά προηγμένες λύσεις για την προστασία των ανηλίκων;

Θεωρώ ότι το μεγαλύτερο μέρος της κοινωνίας αντιλαμβάνεται το νόημα αυτής της πρωτοβουλίας και δεν την εισπράττει ως μια μορφή «τιμωρίας». Είναι έτοιμη να δεχθεί λύσεις που θα φέρουν απτά αποτελέσματα. Όπως φάνηκε και από την έρευνα της MRB, το 92% των πολιτών αναγνωρίζει ότι η αποτροπή της πρόσβασης των ανηλίκων σε προϊόντα καπνού και νικοτίνης είναι συλλογική υπόθεση.

Για αυτό, άλλωστε, από πλευράς μας επενδύσαμε στην ενημέρωση και την κοινωνική ευαισθητοποίηση. Στο πρακτικό σκέλος, η Παπαστράτος έχει διαμορφώσει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο ελέγχων και διαδικασιών στα 51 σημεία πώλησης των συνεργατών της, όπου πραγματοποιούνται αυστηροί έλεγχοι ενηλικότητας, ενώ κάθε online παραγγελία συνοδεύεται από έλεγχο ενηλικότητας από την αρχή ήδη της λειτουργίας του εμπορικού μας site, το 2016.

Κλείνοντας, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι είναι ευθύνη όλων μας ώστε κανένα προϊόν καπνού ή νικοτίνης να μη βρίσκεται σε χέρια ανηλίκων, στα χέρια των παιδιών μας.

Διαβάστε ακόμα